Tuesday, February 18, 2014

:: DKB : maggi ketam..eww~ ::

assalamualaikum..

ola,long time no see!
=D

semalam, masa balik kerja, mak suruh buat maggi ketam..
mak kata ketam ada dalam peti..
lalu mak + ayah +adik pergi kemas homestay, sekali di angkut budak Hadif..
dengan harapan, balik daripada tu, maggi ketam terhidang dengan jayanya atas meja..

lepas siap apa yang patut..
aku pergi ambil ketam dalam peti..
ketam nipah ayah kata, memang barang rare gitu..
nak dapat +- 2kg ni pun RM40!!

 sekali aku bukak plastik..
mak aii, ketam masih elok menari-nari dalam plastik!
oho..what to do..


lama aku dok tenung ketam ni..
ketam ni pun lama dok tenung aku dengan mata berkelip-kelip..
aisey..sedey pulak aku nak matikan dia..
selama ni tak pernah handle ketam secara lively hidup dengan jayanya macam ni..

tiba-tiba, aku teringat kata-kata ustaz " tumbuhan & haiwan sanggup berkorban diri mereka untuk manusia, agar manusia dapat menjalankan tugas sebagai khalifah di muka bumi Allah"
pandangan agama indah jika dibandingkan dengan pandangan sains.. sekadar kitaran ekosistem..

=)

emm...dengan lafaz bismillah, dengan cabaran main sepit-sepit dengan ketam tu, berjaya juga siap maggi ketam ni..

ketam di potong dua.. rebus..

tumis bawang putih dan bawang merah..
masukkan balik air rebusan ketam + tambah pes tomyam + kiub ayam + masukkan udang + sayur + maggi 5 bungkus + ketam..

siap!!


kalau makan di kedai RM15-RM18 satu pinggan..

kalau di rumah, tak kan makan satu pinggan saja kan?

=)

No comments:

::chenta sampai syurga::

Daisypath Anniversary tickers