Sunday, August 21, 2011

:: kuih peberet d bulan pose ::

assalamualaikum..

bila start bulan pose..
mesti yg ramai berpusu2x p bazar ramadan..
beli juadah, lagi2x kuih muih..

aku setakat pose nie..
1 je kuih yg menarek perhatian..
iaitu onde-onde..

sejak d penang...
klu p bazar,kuih nie je aku beli..
aku mmg xde nafsu nk beli belah kat bazar ramadan..
aku pun naek heran tgk orang beli bagai xcukup 2tangan nk membimbit plastik..
aku p bazar, beli onde-onde,pastu balik umah..
ahaksss..
mungkin ajaran mak ayah aku yg xsuka p bazar ramadan..
bila dah balek klate..
lagi la d sogok dengan pelbagai jenis kuih yg xpernah aku tgk pun ade..

tapi onde2x gak yg aku cari..
hahaha..
tapi beli saje xpuas..

last sekali,
bila dok umah nie..
balek kije..
mak sediakan bahan2x..
aku buat sendiri..
lagi best..lagi byk bley buat dengan modal xsampai 2hengget..dapat 50bijik onde-onde..
klu kat bazar, 8bijik 1hengget..
giler untung jual onde-onde..
*tiba2x rase nk jual onde-onde je*
padahal nak buatnyer sonang ajo..

bahan2x:

 tepung pulut + tepung beras

nisbah 4 :1
 nisan @ gula melaka

 pastu campurkan air daun pandan.
bg kaler hijau yg ori

 jadi doh..

 gentel bulat2x..
letak gula melaka kat dalam sebagai inti..
then rebus..
bila dah terapung kat permukaan..
sila lah angkat..


 letak atas kelapa parut..
pastu golek2x...


maka jadilah onde-onde..

haaaa..
kat bazar xdapat onde2x yg penuh d salut dengan kelapa..
hanye buat sendiri bru puas hati..
heeeeeeee~


selamat berpuasa~


*en asben balek malam nie...yeay!!!!

=D


No comments:

::chenta sampai syurga::

Daisypath Anniversary tickers