Wednesday, December 7, 2011

:: amalan mengandung dolu2x ::

assalamualaikum..

saje nk share amalan hamil yg aku buat mase mengandung dolu2x..
*mcm dah lame dh meninggalkan zaman itew..=p*

1. minum susu
aku bukan peminnat tegar susu..lagi2x la susu tepung mahupun susu segar...huhu..tapi sejak terkena cramp bulan ke-5, mahu x mahu terpakse minum susu..dan satu2xnya susu yg boleh aku telan adalah susu HL..=D dan susu itu pun bukannya aku minum begitu saja..wajib disertai dengan bijirin spt kokocrunch mahupun cornflakes..kadang2x potong kecik2x buah epal..emm sedap terase..

2. epal hijau...
ini wajib ade dlm peti ais mahupun dlm handbag...=D walaupun kadang2x terlupa bila selongkar dlm beg, tgk2x ade epal.. orang ckp epal hijau bgs utk kurangkan jaundice, tapi nan hado eh..Hadif terkena jugak jaundice, naseb baek semggu saje..tapi xperlu nak diisangkalkan lagi, kulit Hadif lagi lawa pade umi die..=D



3. Air As-syifa..
orang len dok kalut suh buat air selusuh...tapi nan hado aku buatnyer..=D ayah + akak aku kasi air as-syifa saja utk minum, ganti air selusuh..abeh gak la 3 botol besar aku minum bila start masuk trimester ke-3...=) dan aku rase air as-syifa lagi elok dari buat air selusuh sebab ia mengandungi semua juzuk ayat2x suci Al-quran..=)  mase tgh saket contraction aritu pun, nurse tanyer aku minum air selusuh ke sebab awal sangat dri janngkaan nak bersalin.. so, air As-syifa inie sangat direkemenkan!
=)



4. Tropicana twister
haaaa.... yang nie pun wajib ade dlm peti ais..=D..reason die sama macam buah epal di atas..
hiksss..


5. Air Kelapa

xperlu disangkal lagi.. air kelapa adalah air feveret mase peknen.lagi2x bila balek ke rumah sendiri..biaselah, rumah dlm kebun kelapa.. en asben + ayah pun layan saje permintaan aku..balek bachok wajib minum air kelapa berjug2x sampai malam terpakse ulang-alik ke tandas lebih dari biase..hikss..bak kate orang dulu2x, air kelapa bagus utk mudahkan bersalin.. =)







selain dari pemakanan...
wajibla kita selalu berdamping dengan-NYA serta Al-Quran..

 yasin ibu hamil wajib dibawa ke mana-mana...
segala doa + ayat2x suci yg boleh diamalkan oleh ibu mengandung ada dlm naskah yasin ini..

=)



kepada DIA kita diciptakan dan kepada DIA kita kembali..



No comments:

::chenta sampai syurga::

Daisypath Anniversary tickers