Friday, May 27, 2011

:: hantu laksa penang ::

assalamualaikum...

=)

tahukah anda..
hampir setiap hari aku akan cari laksa penang kat kepala batas nie..
semata-mata memenuhi kehendak tekak ini..
klu orang yg ade kat sekeliling aku taw la bahawa sekarang aku mmg taksub giler dengan laksa penang nie..
heeeeeee~
naseb baek laksa penang nie bagus, penuh dengan protein + vitamin..
=p
bagus little H..

pergh..
bayangkan terpakse abehkan duet rm2.50 setiap hari utk cari laksa penang..
walaupun hakikatnya aku xpernah jumpe laksa penang yg sedap glerrrr kat sini..

akhirnya aku akur..
daripada membazir..
baiklah buat sendiri..
bley buat stok 3-4 hari..
heeeeee~


jom!!!

 1 kg ikan termenung..(orang kate bley jugak guna ikan lain..=p)
-direbus bersama2x air+asam keping+garam secukup rasa

 siap direbus..
toskan ia..ketepikan air rebusan itu..
asingkan tulang ikan dengan isinya...

 blend 5 bijik bwg merah + 3 bijik bwg putih + belacan + 10bijik cili kering + 5 bijik lada merah bersama air rebusan ikan tadi..
masukkan bahan kisar tadi ke dalam periuk beserta isi ikan yg telah dilenyek secukup rase..


 tulang ikan tadi dikisar bersama air rebusan tadi..

pastu.. masukkan semua ke dalam periuk tadi..
masukkan air mengikut kepekatan yg diinginkan..

 tidak lupa bunga kantan + daun kesum + 8 asam keping + garam secukup rase..

biarkan sampai mendidih..

aku beli laksa instant aje..
rendam kejap dlm air, pastu rebus sampai masak..



pastu tarukla salad + cili + asam limau..

perghhhhhhhh...
teranggkatttt kesedapannya...
mane nak cari kuah laksa penang yg pekat nk mampus klu xbuat sendiri..
hahaha~

*siap bley bwk p tempat kije buat makan2x...*

sekian...

mode : puas ati aku!!!

No comments:

::chenta sampai syurga::

Daisypath Anniversary tickers