Sunday, April 13, 2014

:: gigi dan coklat ::

assalamualaikum..

=)

bila anak semakin besar, makin banyak pula karenahnya..
dan semakin banyakla kita sebagai ibu bapa kena hadapi & explore dunia anak-anak..
ehem..

haha..aku sekarang tengah mendalami ilmu keibubapaan gitu..biasalah jadi ibu bapa pada umur muda sikit ni kadang-kadang blur juga.. tapi  orang kata selagi kita tak tempuhi tu, selagi tu kita tak tahu, dan tak ambil peduli..

=)

bila Hadif di stage umur ini, kena pandai psycho.. banyak benda nak explore..setiap perlakuan & perbuatan penuh dengan soal jawab..*sampai penat aku nak menjawab*haks..

terutama sekarang bila dia sudah mengenal apa itu aiskrim..apa itu gula-gula..apa itu coklat..

bagaimana mengatasinya?

contohnya :ada sepupu aku yang anak sebaya dengan Hadif, anaknya sudah rosak gigi..selalu bertelagah bila nak makan aiskrim mahupun gula-gula..
last sekali anak menang..dia yang kalah...?

tanya aku macam mana handle Hadif.. Hadif tak makan gula-gula ke?
aku jawab : sekali-sekala ada juga, tapi pandai-pandai lah psycho anak..takkan hari-hari makan gula-gula..

Hadif selalu juga meminta, ataupun ada orang bagi dia gula-gula.. selalu dapat gula-gula, dia bagi kat aku @ dedy dia, pastu tanya, " Hadif nak makan,boleh?"
aku mahupun dedy dia tengok dulu jenis gula-gula tu, kalau tak sesuai cakap terus-terang..

" Gula-gula ni tak sedap lah,Hadif, nanti umi beli yang lain, ok?" ataupun " gula-gula ni banyak kuman la Hadif, nanti bila makan,kuman lekat kat gigi, nanti gigi sakit"

dia pun tak kisah.. boleh je terus main..dan lupakan pasal gula-gula tu..

itu adalah yang terbaik daripada cakap "tak boleh makan!" ataupun " jangan makan gula-gula ni!"

see, psychology je semua tu..

=)

sekali-sekala bagi habuan gula-gula juga, kesian kat dia,nanti takde kemanisan zaman kanak-kanak gitu.. tapi make sure semuanya under control..

dan satu yang aku belajar .. kurangkan perkataan "JANGAN" ataupun " TAK BOLEH " bila bersama anak.. gantikan dengan perkataan reverse walaupun kadang-kadang tu panjang je ayat nak bina untuk  melarang dia buat sesuatu..

=D

his killer smile..


pastikan juga bangun pagi-pagi gosok gigi..
sebelum tidur gosok gigi juga ya!..

=D



No comments:

::chenta sampai syurga::

Daisypath Anniversary tickers