Sunday, September 19, 2010

:: ur blood group? ::

since i'm working in transfusion medicine/haematology lab,
yg selalu deal ngan darah2x every day nie..
nk share sket info buat sume...
terutama b2b yg mesti risau nk diet gler2x menjelang ari bahagia anda..:)



Diet untuk darah jenis A

Dr Peter J D´Adamo dalam bukunya menyarankan pemilik jenis darah A mengambil diet vegetarian dengan pengambilan makanan yang mengandungi lektin yang sedikit. Ini kerana jika kandungan lektin diambil dalam kuantiti yang banyak akan mengakibatkan masalah perut.

Katanya, mereka yang mempunyai darah jenis A menghasilkan kandungan lendir lebih banyak berbanding jenis darah lain. Keadaan ini menimbulkan risiko terhadap penyakit jenis alahan seperti asma, infeksi telinga dan gangguan pada saluran pernafasan.

Sumber makanan berasaskan haiwan seperti ikan dan ayam boleh diambil tetapi dalam kuantiti terbatas. Individu jenis darah ini juga dianjurkan mengambil susu yang sudah melalui proses penapaian seperti susu masam, krim tanpa lemak, keju alami, telur dari jenis organik atau ayam kampung (dalam jumlah terbatas), lemak (dalam jumlah terbatas), kekacang dan bijirin dan susu kacang soya. Individu darah jenis ini perlu mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan dalam kuantiti yang banyak.

Diet untuk darah jenis B

Individu darah jenis B lebih fleksibel. Teori Dr Peter J D’Adamo menyarankan mereka menghindari makanan beku atau makanan dalam tin manakala sangat menganjurkan makanan berasaskan susu yang memiliki kandungan karbohidrat yang tinggi.

Diet golongan darah jenis AB

Pola makan pemilik golongan darah AB adalah gabungan antara pola makan golongan jenis A dan B. Penyakit yang berisiko dijangkiti adalah sinus, infeksi telinga, dan gangguan saluran pernafasan. Pengambilan jenis makanan yang dianjurkan adalah hidangan laut, semua jenis telur (kecuali telur itik), susu fermentasi (melalui proses penapaian), minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, kacang tanah, semua jenis sayuran kecuali jagung, taugeh dan cendawan dan semua jenis buah-buahan kecuali jeruk.

Diet untuk darah jenis O

Dr Peter J D’Adamo menyarankan pemilik darah jenis O lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum.

Beliau juga menyarankan mereka mengehadkan pengambilan buah-buahan.


okeh sume...
anda xtaw jenis darah anda?*ni mesti xpernah p derma darah nie...aishhh!!!
(klu nk taw,p la klinik terdekat utk check,ataupom klu nk senang,korang p menyendeng kat kempen derma darah,buat kunun2x nk derma darah,kami akn cek dlu jenis darah anda b4 proceed to blood donating...hahaha...jahat!!! mane taw,lepas tue terbukak ati nk derma darah)


aku darah O,so kna makan ikan byk2x,sbb ikan plg byk protein n xde LEMAK!!!sgt bagus ye!!
*so xyah diet!!

yang aku risau, en apiz darah B!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!aishhhhhhhhhh!!!!

*kat cnie,ade yg lbey detail...:)

selamat berdiet!!! :)




3 comments:

armouris said...

info tentang diet di SIHAT SELALU - Diet Tapi Tetap Gemuk Kerana Rendah BMR

Khumaera Ismail said...

err..ta penah nk amik tau pun jenis drh sy..takut cucuk jarum..sakit~!!dh la sy nie anemia..mcane la kalo pregnant nanti..aduh~!!
but gud info here.. =)

:: aJa :: said...

hehehe..
khumaera :setakat finger prick je pom,xsaket,mcm buat hiv test je..a simple n rapid test..:)

klu anemia,makan asid folik byk2x taw!pastu mkn sayurrrr byk2x..hehehe...

::chenta sampai syurga::

Daisypath Anniversary tickers